ODDZIAŁ REJONOWY WISZNICE : CZARUJĄCE ROZTOCZE

13.07.2017

5 czerwca 2017r. 50 seniorów z gminy Wisznice uczestniczyło w wycieczce autokarowej na Roztocze. Cała grupa stawiła się na dworcu autobusowym i po sprawdzeniu formalności punktualnie o godzinie 6.00 wyruszyła w trasę. O godz. 9.30 wreszcie dotarliśmy do Krasnobrodu, gdzie spotkaliśmy się z licencjonowanym przewodnikiem.

Program wycieczki „Czarujące Roztocze" rozpoczęliśmy od zwiedzania XIX-wiecznej kapliczki "Na wodzie", zwanej też "Kaplicą objawień", pod którą wybijają liczne źródła z uzdrawiającą wodą. Następnie odwiedziliśmy zespół klasztorny oo. Dominikanów, w skład którego wchodzą: kościół p.w. Nawiedzenia NMP i klasztor. Dodatkowo zobaczyliśmy drewniany spichlerz wraz z bogatą kolekcją wieńców dożynkowych, ptaszarnię (pawie, gołębie, bażanty, kuropatwy i inne), a także muzeum parafialne z ekspozycjami: geologiczną, paleontologiczną, garncarstwa krasnobrodzkiego, flory i fauny Roztocza.

Następnie udaliśmy się do Guciowa – uroczej wsi położonej w dolinie Wieprza na skraju Roztoczańskiego Parku Narodowego.

Wizytę w "Zagrodzie Guciów" rozpoczęliśmy od zwiedzania z miejscowym przewodnikiem skansenu, w którym zobaczyliśmy zabudowania mieszkalne i gospodarskie wraz z wyposażeniem pochodzące z XIX w.: chałupę, stodołę i oborę kryte strzechą oraz spichlerz i lamus z 1762r. Obejrzeliśmy stałą wystawę meteorytów  z Polski i ze świata oraz skamieniałości z Roztocza.

Z Guciowa pojechaliśmy do Górecka Kościelnego - śródleśnej wsi na Roztoczu Środkowym. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od modrzewiowego kościoła p.w. św. Stanisława Biskupa z 1768 r. Następnie spacerowaliśmy "Aleją dębów", którą tworzą okazałe dęby o obwodzie pni od 4 do 7 m, z najstarszym drzewem liczącym ok. 500 lat, do Kaplicy p.w. św. Stanisława tzw. "na wodzie" na brzegu potoku Szum, słynącej z wody o uzdrawiających właściwościach.

Po drodze do Zwierzyńca zatrzymaliśmy się, aby zobaczyć cmentarz wojenny w Sochach.

W Zwierzyńcu nasze kroki skierowaliśmy w kierunku kościoła Garnizonowego Armii Krajowej pw. Matki Bożej Królowej Polski, konsekrowanego w 1980 r., gdzie w czasie  II wojny światowej znajdował się najpierw niemiecki obóz przejściowy a w kolejnych latach (1942-43) obóz przesiedleńczy, z którego więźniowie skazani na śmierć trafiali na Majdanek bądź do Auschwitz. Pamięć umęczonych tu ludzi uwiecznia Ściana Pamięci Narodowej z wystruganą w drzewie postacią umęczonego Człowieka. Główny ołtarz we wnętrzu świątyni nawiązuje do dzieci – ofiar obozu.

Obiad zjedliśmy w karczmie Młyn.

Po sutym posiłku kontynuowaliśmy spacer po Zwierzyńcu, w czasie którego zobaczyliśmy m.in.: jedyny na świecie pomnik „szarańczy”, będący pamiątką plagi szarańczy z 1711 r., budynki Zespołu Zarządu Ordynacji Zamojskiej, fragment „Zwierzyńczyka”, urokliwy kościół „na wodzie” p.w. św. Jana Nepomucena, dawny browar Zamoyskich (ob. muzeum) oraz wybudowaną w końcu XIX w. w stylu szwajcarskim drewnianą Willę Plenipotenta Ordynacji Zamojskiej (obecnie siedziba dyrekcji RPN).

Czas wolny postanowiliśmy przeznaczyć na zakup pamiątek oraz degustację piwa „Zwierzyniec”.

Do Szczebrzeszyna udaliśmy się przez teren Szczebrzeszyńskiego Parku Krajobrazowego z malowniczymi lessowymi wzniesieniami pokrytymi wstęgami pól albo liściastymi lasami. Zwiedzaliśmy centrum Szczebrzeszyna: rynek z ratuszem z 1830r. i brązowym pomnikiem chrząszcza oraz podziwialiśmy, będące w zasięgu wzroku, obiekty sakralne: kościół parafialny p.w. św. Mikołaja Biskupa z l. 1610-1620, synagogę z przełomu XVI i XVII w. i cerkiew p.w. Zaśnięcia (Wniebowzięcia) Matki Bożej z ok. 1560-1570.

Wzbogaceni o nową wiedzę, pełni miłych wrażeń, wdzięczni Panu Bogu za sprzyjającą pogodę, o godzinie 18-ej wyruszyliśmy w drogę powrotną. Czas spędzony w autokarze to wesołe piosenki, opowiadane żarty, anegdotki, dzielenie się spostrzeżeniami. Bez przeszkód dojechaliśmy do Wisznic o godzinie 22-ej. W powszechnej opinii wycieczkowiczów była to bardzo udana wyprawa.