„Śladami Ojca Mateusza” - wycieczka do Sandomierza 2015.

09.07.2015

Oddział Rejonowy PZERiI w Wisznicach w dniu 2 czerwca 2015 r. zorganizował wycieczkę autokarową dla 50 seniorów do Sandomierza i Baranowa Sandomierskiego.
Przy studni, na sandomierskim Rynku Starego Miasta, przywitał nas przewodnik i opowiedział o historii Sandomierza.
     Wycieczkę rozpoczęliśmy od wędrówki po wzgórzu staromiejskim, przechodząc przez "ucho igielne", doszliśmy do dominikańskiego kościoła św. Jakuba. Świątynię wykonano w stylu renesansowym. Jest to jeden z najstarszych kościołów wzniesionych z cegły na terenie Polski (a nawet Europy) i ma status zabytku zerowej klasy. Następnie poszliśmy w kierunku dziedzińca zamkowego. Spacerowaliśmy i oglądaliśmy; Stare Miasto, dziedziniec zamkowy z zamkiem oraz ratusz, zabytkowe kamieniczki, Collegium Gostomianum, Dom Długosza.
     Następnie udaliśmy się w kierunku Podziemnej Trasy Turystycznej liczącej ok. 470m. Krętymi schodami weszliśmy dwanaście metrów pod ziemię. Przewodniczka opowiedziała nam legendę o Helenie Krępiance, która podstępem zawabiła Tatarów do lochów. Mongołowie dali się zwieść i zginęli.Ciekawe miejsca w podziemiach to: Zbrojownia Rycerska oraz dawne spiżarnie.
     Po wyjściu z podziemi poszliśmy do gotyckiej Bazyliki Katedralnej wzniesionej w 1360 r. Wnętrze kościoła zachwyciło nas swoim bogatym wystrojem w stylu barokowym. Dzięki przewodniczce poznaliśmy jego ciekawą historię. Z Bazyliki nasza droga wiodła do Bramy Opatowskiej, która była częścią murów obronnych zbudowanych przez Kazimierza Wielkiego i pełniła funkcję wjazdu do miasta. Z ostatniego piętra, na wysokości 33m, mogliśmy podziwiać piękną panoramę miasta oraz najbliższą okolicę z płynącą Wisłą.

Kolejnym obiektem do zwiedzania był przepiękny zamek w Baranowie Sandomierskim, nazywany również „Małym Wawelem". W trakcie zwiedzania podziwialiśmy: Salę Portretową, Galerię Tylmanowską, Salony Gościnne, Basztę Falconiego, kaplicę zamkową. Zachowały się tu ocalałe ze zniszczeń wojennych fragmenty witraży projektu Józefa Mehoffera.

Zdjęcia z tej wycieczki można obejrzeć na stronach internetowych: